Krucjata pozycji krótkich zakończona porażką. Część I.

Kiedy w Polsce ciągle przeżywamy w kontekście giełdy i różnych akcji wciąż wirówki lub spółki Karkosika tak w USA takich tematów jest mnogo. Dwóch miliarderów, aktywistów, filantropów i biznesmenów, którzy na żywo w telewizji wyciskają się wzajemnie na akcjach na przykład tylko, dlatego, że jeden nie lubi drugiego kiedy ten ma swoją misję. Jeden miliarder zarzeka się na short do końca świata. Drugi dzwoni do telewizji i nazywa go “małym, żydowskim chłopcem”. Oto w paru częściach przybliżamy Wam koleje amerykańskiej sceny inwestycyjnej.

Giełda – walka tytanów

W czerwonym narożniku – William Ackman, znany amerykańskiej publiczności jako inwestor, hedge fund manager i filantrop. Stoi na czele Pershing Square Capital Managment. Swoje podejście do rynku jasno określa jako aktywista – inwestor choć publicyści ekonomiczni mówią o nim po prostu, kontrariański. W zielonym narożniku producent suplementów odchudzających i witamin, Herbalife o konstrukcji marketingu wielopoziomowego – MLM.

W grudniu 2012 roku założyciel Pershing Square Capital Managment ogłasza, że jego fundusz stawia 1 mld USD na Herbalife, ponieważ system sprzedaży oraz struktury firmy nosi znamiona piramidy finansowej.

Po miesiącu od pozycji krótki Ackmanna kiedy ziołowy producent zanurkował na dno pojawia się kolejny bohater Carl Icahn. Wykupił udziały stąd początkiem 2013 roku cena wzrosła o 13%, a analitycy określali jako najgorszą inwestycję w historii. Jaki był motyw longów? Icahn nienawidzi Ackmanna. Kulminacyjny punkt spotkania dwóch czołowych inwestorów miał miejsce na antenie CNBC.

Jak widzimy dyskusja na temat słuszności pozycji długich nad krótkimi budziła ogromne emocje i dziennikarz, który moderował rozmowę nie miał najłatwiejszego zadania. Jednak jest to pewien element kultury amerykańskiej, że mimo wszystko mogą się spotkać w studiu i forsować swoje zdanie.

Ackmann przede wszystkim zaznaczał w mediach, że konstrukcja spółki Herbalife ma znamiona piramidy finansowej. Określał tak jej konstrukcję dotyczącą Multi-Level Marketing. O ile sama istota sprzedaży w tej budowie nie budzi zastrzeżeń wśród firm kosmetycznych na przykład tak tutaj doszło do pewnych rażących manipulacji według Ackmanna.

“BETTING ON ZERO, CZYLI JAK WCIĄGNĄĆ KOGOŚ W SPIRALĘ DŁUGÓW”.

Scenarzysta i reżyser Ted Braun nakręcił dokument “Betting on zero”, gdzie opowiada o działaniach Billa Ackermanna, który kładąc naprawdę grubą gotówkę na pozycje krótkie stara się oczyścić rynek z jak to nazywa – największej, ukrytej piramidy finansowej na świecie. Kolejne dwie perspektywy przedstawione w filmie to osoby, które zbankrutowały przez agresywną politykę marketingową oraz perspektywa osoby zaangażowanej w Herbalife.

Herbalife, producent suplementów, odżywek, promuje zdrowy tryb życia oraz tworzy bezpieczne produkty dla ludzi, którzy walczą z nadwagą. Czego czepia się ten inwestor? Głównym grzechem na jaki wskazuje Ackermann to sprzedawanie marzeń. Zachęca się ludzi głównie pochodzących ze społeczności latynoamerykańskich, że mogą odnieść ogromny sukces zdrowotny, życiowy oraz finansowy jeśli będą sprzedawać suplementy firmy. W jaki sposób? Inwestują w otwarcie punktu lub kupują starter-pack, firma nawet załatwia wynajęcie takiego punktu. Kupują towar, uzupełniają sklep i organizują kluby zdrowej żywności, albo zdrowe czwartki. Zapraszają ludzi na prezentację, degustację lub sprzedają abonamenty. W trakcie spotkania panuje rodzinna atmosfera, wspieranie się w swojej walce z otyłością, picie shake`ów, nowych produktów i sprzedaż. Taki sam klimat jak rodzime sprzedawanie garnków.

Agenci Herbalife, czyli osoby, które zainwestowały w swój punkt zrobiły to właśnie po zaproszeniu na podobną degustację. Oprócz zdrowia Herbalife ma w swojej ofercie różne diamenty, kryształy, które się zdobywa jeżeli zaangażujesz w strukturę daną ilość osób, która dalej będzie rekrutować innych osób, budować swoje punkty, zamawiać produkty. Na konferencjach robionych ze znaną Nam pompą wszyscy nazywają się rodziną.

Betting on zero w reżyserii Teda Brauna pokazuje historie kilku osób, które dając się wciągnąć w działalność dla Herbalife zadłużyły się, by móc wykupić lokale niezależnej dystrybucji. Każda z tych osób dała się skusić wizją willi, szybkiego samochodu i pełnego konta bankowego, przedstawianą przez wyrachowanych przedstawicieli. Po raz kolejny mogłam usłyszeć, jak model marketingu bezpośredniego celuje w tych, którzy są wrażliwi w jakimś punkcie, na przykład w samotne matki czy też Latynosów. Znacznie łatwiej jest ich wciągnąć w taką działalność.

zielonamalpa.pl

Główny zarzut wobec firmy to czerpanie zysków z ludzi, którzy zamawiają ogromne ilości towaru, aby w końcu wyjść jakoś na zero w tym biznesie.

Brak zarzutów wobec działalności?

Federalna Komisja Handlu wszczęła dochodzenie cywilne w sprawie Herbalife, co spowodowało kolejne załamanie akcji na rynku tak, że po prawie dwóch latach fundusz Pershing Square jest w niezłym zysku. W kwietniu 2014 roku Reuters informuje, że według jego źródeł do siedziby Herbalife weszło FBI i bada dokumenty. Byli dystrybutorzy dostarczają organom śledczym swoje umowy.

W marcu 2015 roku sędzia dystryktu amerykańskiego Dale Fischer oddalił pozew złożony przez inwestorów Herbalife, którzy zarzucają firmie prowadzenie nielegalnej struktury piramidy finansowej. Ackmann zapowiada, że nie wycofuje swoich roszczeń.

Epicka krucjata zakończona porażką

W marcu 2018 roku Bill Ackmann zostaje zmuszony do zamknięcia części pozycji krótki, ponieważ jego przewidywania, że Herbalife rozpadnie się przez te lata przez nowe regulacje mające zapobiegać działalnościom firm o znamionach piramidy finansowej. Herbalife miał lecieć na zero. Tego samego miesiąca zapowiedział również, że otworzył osobne pozycje krótkie w formie sprzedaży opcji.

Herbalife prowadziło czynne wykupowanie własnych akcji, dzięki czemu cena wzrosła o 50% od początku batalii, aby wycisnąć fundusz Billa i zwiększyć koszty pożyczonych akcji na short. Typowy short squeeze.

Cena akcji Herbalife wzrosła częściowo w wyniku decyzji o odkupieniu dużej części akcji, co jest posunięciem wielu osób na rynku interpretowanym jako próba wywarcia presji na Ackmanna, by zrezygnował z wieloletniej krucjaty przeciwko firmie.

CNBC.COM

Ackmann nie ujawnił ile jego fundusz PSCM stracił kupując akcje na pokrycie pozycji krótkiej. Aktywista – inwestor powiedział Reutersowi, dodając, że potencjalne straty na Herbalife będą ograniczone do 3% kapitału firmy. “Nadal możemy stracić pieniądze, ale strata jest ograniczona”

Pershing Square International, portfel funduszy hedgingowych firmy, poniósł niewielkie straty za cały rok do połowy października, po tym jak w 2015 i 2016 roku wyrąbał dwucyfrowe straty.
Fundusz odnotował stratę w wysokości 1,5% za pierwsze sześć miesięcy 2017 roku. Pershing Square powiedział w swoim śródrocznym raporcie finansowym, że Herbalife był największym przegranym funduszu w tym okresie z 4,3% spadkiem.

Przez większą część ostatnich pięciu lat, od czasu, gdy Ackman po raz pierwszy ujawnił swoją pozycję w grudniu 2012 roku, Herbalife był cierniem dla Pershing Square, ponieważ niezrealizowane straty zwiększały się.

Podczas gdy Herbalife odegrał ważną rolę w portfolio Ackmana w ostatnich latach, Ackman szybko powrócił do Automatic Data Processing Inc., gdzie prowadzi kampanię o trzy miejsca w zarządzie.

Koniec części pierwszej.

Źródła: marketwatch.com / cnbc.com / bussinesinsider.com / newyorktimes.com

Bądź na bieżąco

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *